چهار سکه تقدیم به سه مهمان دورهمی | شفافسازی به شیوه مدیری
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۹۴۸۴۸
به گزارش همشهری آنلاین، شاید برای نخستین بار در تاریخ تلویزیون یک برنامه مناسبتی همانجا جلوی دوربین و روی آنتن هدیه مهمانان را تقدیمشان کرد و اگر بنا را بر این بگذاریم که سروش صحت، بازغی و محمدرضا علمیردانی فقط با همان چهار سکه (در مجموع) راضی به حضور در «دورهمی» شدهاند، تهیهکننده برنامه برای حدود ۴۰ دقیقه گفتگوی سه مهمان خود رقمی نزدیک به ۲۰ میلیون تومان هزینه کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیری که به نظر میرسید با توپ پر به «دورهمی» بازگشته، در بخش ابتدایی صحبتهای خود دلایل تولید و پخش دوباره این برنامه را اعلام کرد و البته دولت را در ماجرای گران کردن شبانه و ناگهانی بنزین از کنایههایش بینصیب نگذاشت. بعد گریزی به فضای مجازی و تهدیدها و فرصتهایش زد و در بخشی هم با اشاره به آمار بالای قربانیان سرویس کردن کولر در ایران گفت: «قبول کنیم که سرویس کردن کار ما نیست. ما برای سرویس شدن آفریده شدهایم!» او با اشاره به قیمت دو میلیون تومانی تبلت، اینبار به تماشاگرانی که روی صحنه آمدند تبلت نداد و هدیهاش کارت بانکی به ارزش قیمت چند ماه پیش تبلت بود.
کمانچه کامکار و صدای قربانی | درخت گردو ترانهدار میشودمدیری که به احتمال فراوان امسال با فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت، سه مهمان «دورهمی» را معرفی کرد؛ صحت که مجری برنامه «کتابباز» است، علیمردانی که چهار شب در هفته «چهلتیکه» را اجرا میکند و بازغی که سه فصل «کودکشو» را اجرا کرده و به مردم مژده داد پخش فصل چهارم این برنامه روز ۱۸ اسفند همزمان با میلاد امام علی(س) از شبکه نسیم آغاز میشود.
مجری «دورهمی» از دلایل ورود بازیگران به بخش اجرا در تلویزیون پرسید، بعد سراغ واکاوی علل جبهه گرفتن مردم علیه برخی هنرمندان موسوم به سلبریتیها و بد بودن برخی هنرمندان با تلویزیون رفت و البته اشارهای هم به خوب و بد ماجرای معاف شدن هنرمندان از مالیات داشت. هر چند مهمانان «دورهمی» به اتفاق اعلام کردند مشکلی با دادن مالیات ندارند و به ویژه در برنامههای تلویزیون دستمزد خود را پس از کسر شدن مالیات میگیرند.
در بخشی از گفتگو، صحت و علیمردانی از مدیری قول گرفتند مهمان برنامههای «کتابباز» و «چهلتیکه» شود که او با آغوش باز پذیرفت؛ به ویژه «کتابباز» که به گفته مدیری آن را بسیار دوست دارد و دغدغهاش همواره بالا رفتن سرانه کتابخوانی در ایران بوده است. در این میان سر بازغی بیکلاه ماند، چرا که مجری «دورهمی» برای حضور در برنامه «کودکشو» او فرزند خردسال ندارد و خود مدیری هم گفت که ۴۰ سال پیش میتوانست در «کودکشو» شرکت کند!
در بخش پایانی، مدیری سه جعبه کوچک از روی میز برداشت و با اشاره به آنچه درون جعبههاست گفت: «یک هدیه ناقابل به مهمانان امروزمان میدهیم که البته خیلی هم ناقابل نیست؛ هر سکه حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.» بعد با توجه به اینکه بازغی یکی دو بار گفته بود شب یلدا سالگرد ازدواج اوست، یک سکه دیگر به این بازیگر سینما و تلویزیون داد.
۴۰ دقیقه حضور روی آنتن و گرفتن هدیهای به اندازه دو یا سه برابر دستمزد یک کارگر میتوانست بدترین پایان برای چهرههایی باشد که این روزها بیش از همیشه به دلیل ماجرای معاف شدن از مالیات بیش از همیشه زیر فشار افکار عمومی هستند و البته خودشان همواره تاکید کردهاند با دادن مالیات مشکل ندارند، کسی نیست از آنها مالیات بگیرد!
همزمان با پخش «دورهمی» یلدایی، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بلافاصله پر شد از مطالبی درباره اشارهها و کنایههای مدیری به ماجرای بنزین و خوب و بد اینترنت و احتمال بازبینی نشدن این برنامه. طبق معمول، عدهای هوادار از مدیری و حرفهایش حمایت کردند و برخی هم شیوه انتقاد را پیش گرفتند.
کد خبر 472046 برچسبها تلویزیون - صدا و سیمامنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: تلویزیون صدا و سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۴۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«جعبه سیاه» آدمها رو میشود/ چالشهایی که گاهی از دست مهمان برنامه در میرود
در پرواز از همان لحظهای که هواپیما میخواهد پایش را از زمین بردارد و اوج بگیرد، تا وقتی که بخواهد فرود بیاید، تمام ریز و درشت اطلاعات از قبیل ارتفاع، زمان، سرعت و صدا در قطعهای به نام جعبه سیاه ثبت و ضبط میگردد. جعبه سیاهی که قرار است در روز مبادا یعنی زمانی که حادثه ناگوار برای سرنشینان هواپیما افتاد، به کار آید.
حال این «جعبه سیاه» مقابل آدمهایی قرار گرفته، که نه در روز مبادا بلکه الان پرده از راز مگوی چهرهها بر میدارد. صحبتهایی که بخشیاش در تدوین کار حذف شده و به پخش نرسیده است و بخشهایی که برای اولینبار مقابل دوربین گفته شده است.
محمدهادی خفاجی، کارگردان برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق درباره هدف از تولید برنامه گفت: هدف «جعبه سیاه» نزدیک شدن به آدمهایی بوده، که هم مشهورند و هم مقبول. شاید اغلب برنامهها برای گفتگو بیشتر به سراغ افراد مشهور بروند. اما اینکه آن فردِ مشهور چقدر قابل الگوبرداری باشد و چقدر حرکت مفیدی در زندگیاش کرده باشد، در «جعبه سیاه» حائز اهمیت بوده است.
خفاجی با بیان اینکه «جعبه سیاه» جزو برنامههای تاک شوست، ادامه داد: سعی شده جنس برنامه متفاوت شود. یعنی به سمت فرم حرکت کند و شکل گفتگو صمیمانه، آزاد، چالشی و پر ریتم باشد.
این کارگردان تلویزیونی در پاسخ به این سوال که اگرچه «جعبه سیاه» میخواهد وارد حریم مصاحبه شوندهها شود، ولی از سبک کاری آقای عضد (طناز بودنش) پیداست که نمیتوان انتظار یک گفتوگوی چالشی را داشت، افزود: جنس کار برنامه طنز است. به همین دلیل، امیر عضد را انتخاب کردیم. ماجرا از این قرار بود که ما بتوانیم به آدمها نزدیک شویم. یعنی با فراهم کردن فضای طنز در جلو و پشت صحنه صمیمیت ایجاد کنیم و مصاحبه شونده صحبتهایی که را که پیش از این مقابل هیچ دوربینی بیان نکرده، به زبان بیاورد. «جعبه سیاه» شکل گرفت، تا هم گفتگو شیرین باشد و هم فضای راحتی برای طرف مقابل فراهم شود.
وی ادامه داد: ما سوالات را پیشروی مهمانان میگذاشتیم و بر این باوریم که هر سوال یک کلید برای رسیدن به ماجرایی در ذهن مهمان است. وقتی کلید را از مهمان میگرفتیم، سوالات چالشیمان شروع میشد. برای همین، ضبط هر برنامه حداقل چهار ساعت طول میکشید. نزدیک به سه ساعت و چند دقیقه راش مفید تولید و بهترین قسمتها در تدوین انتخاب میشد. امیر عضد در برنامه نقش طنز را به عهده دارد. اغلب بخشهایی که با مهمانان چالش شده جلوی دوربین نیست و فقط خروجی آن پخش میشود. چون «جعبه سیاه» ماهیت طنز دارد، ما طنزش را جلوی دوبین نگه داشتیم و بخشی از چالشش را حذف کردیم.
خفاجی در پاسخ به این سوال که آیا قسمتی بوده که مهمان برنامه بگوید نمیخواهم این بخش صحبتم پخش شود، تصریح کرد: بله، فت و فراوان. تا جایی که بتوانیم سعی میکنیم آنها را قانع کنیم. اما موقعی هم بوده که مهمان آنقدر گرم صحبت شده و در فضای صمیمی برنامه غرق شده است که چیزی گفته، اما بعد از ضبط از ما در خواست کرده تا آن را حذف کنیم و گفته اگر این بخش صحبتم را پخش کنید، برایم بد میشود. البته چالش ما به صورت اعترافگیری نبوده است. معمولاً با صمیمیت با مهمان گفتگو کردیم. حتی در محیط پشت صحنه این صمیمیت دیده میشود. مثلاً در برنامه تعاملی بین من و امیر عضد دیده میشود، که در تدوین حذف نکردیم.
کارگردان برنامه «جعبه سیاه» در پاسخ به این سوال که آیا کدورتی هم برای مهمانان «جعبه سیاه» پیش آمده؟ مثلاً وقتی در انتهای گفتگو کفن مقابل مهمان برنامه گذاشته شد، باعث ناراحتی نشد؟ توضیح داد: کم، اما پیش میآید که ناراحت شوند. حتی یکی از مهمانان رسماً قهر کرد. در واقع، برنامه مواجهه آدمها با سوالات است. حتی اگر فردی از برنامه ناراحت شده، به دلیل ماهیت «جعبه سیاه»، ناراحتیاش را در خروجی کار میبینید. اگر اتفاق بامزهای هم در پشت صحنه افتاده، مخاطب آن را در خروجی میبیند.
وی با بیان اینکه تعداد مهمانانی که دچار کدورت شدند، در حد سه چهار نفر بودند، افزود: اغلب مهمانان از بخش پایانی برنامه استقبال کردند.
خفاجی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که تولید برنامه «برمودا» جلوتر از برنامه «جعبه سیاه» بوده، فرم این برنامه شبیه برنامه «برمودا» است، گفت: ما در پیش تولید «جعبه سیاه» بودیم، که «برمودا» روانه آنتن شد. ما سعی کردیم از لحاظ طراحی دکور، آیتم محور بودن، نوع بازیها و فرم تغییراتی در برنامه ایجاد کنیم، تا شباهتها به حداقل برسد. حتی از آنجایی یکسری مهمانان «برمودا» در لیست مهمانان برنامه ما بود، آنها را حذف کردیم. به علاوه با استفاده از یک مجری که چندان چهره نبود، سعی کردیم حال و هوای متفاوتی را ایجاد کنیم.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا لازم است هر شبکه برنامه گفتگو محور داشته باشد؟ بیان کرد: بیشتر برنامهها گفتگو محور هستند و این قالب جزو فرمهای رایج تلویزیون است. مهم این است گفتگو از فضای مرسوم و کلیشهای خارج شود و صحبتهای بیان شده در فرمی مناسب جذابیت لازم برای همراهی مخاطب را داشته باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون